lördag 14 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 6

Här fortsätter frågorna Enligt O:)

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Jag väljer boken som först dök upp i mina tankar, nämligen Yolanda. En biografi skriven av Yolanda och Bob Snoijink. Boken utspelar sig i Holland där Yolanda tidigt blev utsatt för extrem sexuell sadism och misshandel av sin mamma, pappa och bror och senare även av kunder som mamman värvade.
För att kunna stå ut och överleva en sådan uppväxt måste man nog vara en väldigt stark människa och nog måste väl tanken på frihet vara ett mål att sträva mot.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

För det mesta så läser jag boken först och ser filmen sedan. En del filmer vill jag inte se, t.ex Grottbjörnens folk av Jean M. Auel, där jag älskar böckerna men av den snutt jag sett och det jag hört så blir jag nog väldigt besviken om jag ser filmen.
Ibland händer det även att jag sett filmen först och sedan läst boken.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

Astrid Lindgrens böcker har blivit bra filmatiseringar tycker jag. Samma sak med Agatha Christie's böcker, men då inspelningarna från 1980-talet

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

Diana Gabaldon får på tok för lite utrymme tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar