onsdag 29 september 2010

Fortfarande Alice


Baksidetext: Alice Howland, lyckligt gift och med tre vuxna barn, är Harvardprofessor på höjden av sin karriär när hon märker att hon börjar glömma saker. Hon söker läkare och får diagnosen tidig Alzheimer. Hon är femtio år gammal.
Fortfarande Alice handlar om en kvinna som rent bokstavligt tappar förståndet. Det är thrillerspännande och hjärtslitande och fruktansvärt skrämmande, men ändå inte becksvart. För Alice är trots allt inte bara "den galna Alzheimerpatienten" - hon är också fortfarande Alice: professor, lärare, maka, mor och till sist även mormor.

Fortfarande Alice av Lisa Genova har fått många lovord av andra bokbloggare och här kommer mer! Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så är jag demensombud, så när jag hittar böcker om demenssjukdomar så läser jag dem. Och den här boken är bara bra! Den beskriver väldigt bra sådant som jag ser inom mitt arbte med dementa. Och Lisa beskriver det hela så himla bra. Man kan vid till exempel när Alice letar efter toaletten i hemmet och inte hittar den för att till slut inte kunna hålla sig. Så förmedlar Lisa Alice känslor bra, man kan känna paniken när hon letar efter toaletten, öppnar dörr efter dörr och till slut så kan hon inte hålla sig. Känslan när det rinner efter benen och maken kommer samtidigt. Man känner så med Alice.

Det här är en bok som jag rekommenderar varmt! Glöm inte att ha med ett packe näsdukar för att torka tårar och snyta sig, för det behövs! Jag kunde inte lägga ifrån mig boken förrän jag läst ut den, så klockan blev ganska mycket innan jag släckte lyset.

2 kommentarer:

  1. Den rekommenderas varmt! Hon har skrivit boken mycket bra och beskriver trovärdigt hur det är. Men glöm inte ett gäng näsdukar om du liksom jag är lite blödig. Jag grät floder!

    SvaraRadera