onsdag 8 september 2010

Bokfrågornas ABC del 12

Så har då turen kommit till bokstaven L i Enligt O's tur genom alfabetet.

1. Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?

Jag har inte listat böcker tidigare, men nu har jag börjat. Förr så markerade jag vilka böcker jag läst av samma författare, det är väl också en typ av lista.

2. Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation till lyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?

Jag har väl ingen bra relation till lyrik, även om jag försöker lära mig. Jag tycker väldigt mycket om Leonard Cohens texter så jag hoppas att hans dikter också ska tilltala mig.
Sedan så finns det några dikter som blivit tonsatta som är mycket vackra, t.ex. Nils Ferlin och Dan Andersson.

3. Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?

Jag har dålig koll på vilka ledamöterna i akademin är, har kollat och känner igen en del namn. Men jag kan inte säga någon favorit.
Däremot så förstår jag inte varför inte Astrid Lindgren fick litteraturpriset, för det borde hon ha fått tycker jag.

4. Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.

Ooops, ännu en fråga som jag måste tänka efter på innan jag svarar. Många långasamma böcker slutar jag läsa och förtränger därmed att jag läst;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar