tisdag 28 september 2010

Bokfrågornas ABC del 14

Turen har då kommit till bokstaven N enligt O.

1. Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

Min relation till Nobelpristagarna i litteratur är inte bra. Jag kan villigt erkänna att jag inte läst någon av författarna, så har du ett bra tips på en bok av en pristagare att läsa, så tipsa gärna!
Min, kanske förutfattade mening är att nobelpristagarna skriver så tunga och trista böcker. Men som sagt, överraska mig gärna och kom med förslag så ska jag ge åtminstone en av dem en chans:)

2. Vem är din nordiska favoritförfattare?

Nu blev det inte lätt eftersom jag har flera. Men här kommer några exempel: Jonas Moström, Camilla Läckberg, Liza Marklund och Karin Wahlberg.

3. Vem är den senaste nykomling du läst?

Jag har precis börjat med Lisa Genovas Fortfarande Alice och har stora förhoppningar på den boken:)

4. Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

Igår när jag surfade runt efter bokcirklar i Sundsvall så hamnade jag på en sida som tipsade om böcker som handlade om Sundsvall. Där hittade jag en författare, eller egentligen är de tre, som jag inte hört talas om tidigare: Emma Vall. Så jag beställde tre böcker av henne. Det är deckare som utspelar sig i Sundsvall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar