onsdag 8 september 2010

Bokfrågornas ABC del 11

Enligt O har nu kommit till bokstaven K.

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.

Claire och Jamie Fraser i Diana Gabaldons Outlanderserie är ett starkt kärlekspar. Sedan så är jag väldigt förtjust i Rhett Butler och Scarlet O'Hara i Borta med vinden.

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.

Jag tänkte direkt på Vibeke Olssons böcker om Ulrike som jag läste i min ungdom. Böckerna heter Ulrike och kriget samt Ulrike och Freden, och handlar om Ulrike under det andra världskriget samt när det blivit fred.

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.

Blir osäker om jag läst någon som passar in, får återkomma när jag kommer på någon.

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?

Herman Lindqvist gillar jag:D sedan så skriver och illustrerar Ursula Wilby väldigt trevlia kåserier i Hundsport om just hundar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar