måndag 1 november 2010

Söndagsenkät Supreme del I

Bokbabbel har översatt en enkät och delat upp den i två omgångar. Den första omgången var igår och nästa kommer på söndag. Här kommer mina svar.


1. Favoritbok i barndomen?
Enid Blytons Fem-böcker, Kitty-böckerna men även böckerna om Lotta, Lotte och Jolly tillhörde favoriterna.

2. Vad läser du just nu?
Jag har precis läst ut Agatha Christies Klockan K och har två böcker som jag tänker börja med: Varför bad de inte Evans? av Agatha Christie och Kattjakt av Emma Vall.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga.

4. Dålig bokvana?
Finns det dåliga bokvanor? Ska väl vara att jag envisas med att försöka läsa ut böcker som tråkar ut mig och som tar evighet att läsa för de är tråkiga och inte tillför något.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ingenting, har så himla svårt att lämna igen böckerna i tid.

6. Har du en läsplatta?
Nej

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag föredrar en åt gången, men har just tagit fram två stycken. Får se om jag parallelläser dem eller tar en i taget.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag läser och köper mer:)

9. Sämsta boken du läst i år?
Jag klarade inte av att läsa ut Andreas Carlsson självbiografi.

10. Bästa boken du läst i år
Hm... det blir nog ändå Diana Gabladons Outlanderserie.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta, föredrar att läsa böcker som jag gillar.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Deckare, biografier och speciellt då rockbiografier, chicklit, ungdom m.m, m.m

13. Kan du läsa på bussen?
Ja, fast jag åker ju mest bil och kör då själv.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen, soffan

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag vill ha tillbaka den i samma skick som den lånades ut.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Det har hänt, men inte så ota.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej.

18. I studierelaterade böcker då?
Nix, mina klasskamrater både skriver och använder överstrykningspennor i sina studieböcker. Men jag vill ha mina i fint skick och det är de inte med kladd och överstrykningar i.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, men jag läser även en del rockbiografier på engelska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Handlingen, sättet att skriva, det ska locka en att fortsätta läsa, att inte vilja lägga ifrån sig boken.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att jag tycker boken är något utöver det vanliga.

22. Favoritgenre?
Rockbiografier, deckare och historiska skönlitterära böcker, gärna om kärlek.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Science fiction är inte något som tilltalar mig.

24. Favoritbiografi?
Biografierna om Guns N' Roses.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Ja, det har blivit några stycken. Har väldigt många i en egen bokhylla:) gillar ju lite new age och där finns det många självhjälpsböcker.

2 kommentarer:

  1. oj, har du läst hela Outlander-serien i år, det var inte illa!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst outlanderserien tidigare och började om från början i slutet av juli. Jag har inte läst hela bokserien än, men skulle hunnit med det om jag inte tagit avbrott för att läsa lite andra böcker ockås:) Jag kände att jag behövde uppdatera mig innan jag läser Som ett eko.

    SvaraRadera