tisdag 9 november 2010

Söndagsenkät Supreme del 2

Här kommer fortsättningen på söndagsenkäten som Bokbabbel har på sin blogg. Jag hade arbetshelg och hade inte ork att göra något i söndags. Men här kommer mina svar nu:)

26. Favoritkokbok?
Tror det är någon kokbok från Bonniers
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Alltid Alice av Liza Genova inspirerade mig enormt.
28. Favoritlässnacks?
Är inte så mycket för snacks när jag läser.
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Andreas Carlssons biografi hade jag himla svårt för, även om andra tycker den är bra. Däremot så tycker jag att han är väldigt trevlig att lyssna på, han var med på Rockklassiker i morse och är väldigt sympatisk att lyssna på.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Inte så ofta faktiskt;)
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Det är mycket lättare att skriva bra kritik, att lovorda en bok. Att ge negativ kritik är inte så himla lätt, det gäller att den är konstruktiv.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Förutom engelska? Spanska kanske
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Yolanda var en skrämmande bok att läsa. Förutom att den var skrämmande, att inte myndigheter gjorde något, så framkallade den många känslor.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Kan inte komma på någon.
35. Favoritpoet?
Leonard Cohen
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
För närvarande har jag inga hemma, men när jag lånar så blir det ofta 5-10 böcker av olika karaktär.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Ganksa ofta, hinner inte läsa alla jag plockar på mig på de fyra veckor jag får ha böckerna hemma.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Claire Frazer i Outlanderserien
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Kommer inte på någon skurk just nu.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En lättsam roman.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Ett par år!!! Kom alldeles av mig i läsningen är när datorn gjorde sitt intåg, men nu läser jag igen:)
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Andreas Carlssons biografi var den senaste.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Datorn
44. Bästa filmatisering av bok?
Sagan om ringen
45. Sämsta filmatisering av bok?
Jag såg reklamen för filmen och läste vad kritikerna tyckte och vägrade se filmen. Jag tycker alldeles för mycket om Jean M Auels Grottbjörnens folk för att låta en trist film förstöra det.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
När jag beställer kurslitteratur så blir det himla dyrt! Oftast runt 1000-1500 kronor.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att boken är tråkig!
49. Har du dina böcker organiserade?
Bara i alfabetisk ordning och på författarens efternamn samt böcker i en serie i den ordning de kommer.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag behåller dem.
51. Finns det böcker du undviker?
Science fiction
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Yolandas biografi om hennes uppväxt.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Kommer inte på någon.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Jag trodde att jag skulle gilla Hjälp! jag vill inte vara med i en bokcirkel mycket bättre än jag gjorde! Den var lite småtrist emellanåt.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
När jag beställde Fortfarande Alice och en annan bok om demens och tyckte att det var okej eftersom jag är demensombud och behöver förkovra mig på den fronten också. Egentligen hade jag inte tid eftersom jag pluggade till en stor tenta, men eftersom det var om demens... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar