lördag 19 januari 2013

Mordet på Orientexpressen

Orientexpreseen är på väg från Istanbul till Calais. Normalt en lugn och angenäm resa, men för en av passarerarna blri det den sista. När tåget fastnar i snön bland bergen på Balkan finns tolv resenärer i förstaklassvagnen: ett mordoffer, tio misstänkta - och Hercule Poirot.
Mordet på Orientexpressen var nog den första boken av Agatha Christie som jag läste när jag var i tonåren. Jag har läst den flera gånger sedan dess, men nu var det nog närmare 15-20 år sedan senast. Och vad tycker jag om boken idag? Agatha Christie är en favoritförfattare men tyvärr så är det här en av de svagare böckerna. Jag tycker om boken, men det känns som om hon hoppar över lite i berättelsen. I andra böcker är det lättare att hänga med i Hercule Poirot har tänkte när han kör sin genomgång i slutet av boken. Men här känns det som om jag missat en del av det han tar upp, det blir lite svårt att hänga med i tankebanorna.
Trots att det börjar närma sig 100 år sedan Agathas böcker kom ut, den här är dock endast 80 år sedan, så håller hon som författare än idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar