onsdag 6 oktober 2010

Vickis vintagebutik


Baksidetext: Vicki har förverkligat sin dröm: att öppna en second hand-butik med vintagemode. Hon älskar att få ta del av kundernas liv och fantisera om klädernas historia. När hon möter mrs Bell, en gammal dam som vill sälja hela sin klädsamling förutom ett alldeles speciellt plagg, väcks hemligheter ur det förflutna till liv. Den gripande berättelsen från andra världskrigets Frankrike berör Vicki starkt och de båda kvinnorna visar sig ha mycket gemensamt. Båda har gjort sig skyldiga til hemska svek och minnet plågar dem fortfarande. Om de lättar sitt hjärta för varandra kan de kanske få ro, den ena att snart dö och den andra att gå vidare i livet och våga älska igen.

Jag har läst boken Vickis vintagebutik av Isabel Wolff. Jag fastnade för titeln och tyckte den lät romantisk och intressant. Och vad tycker jag då om boken? Jo, innehållet var precis vad titeln utlovade. En lagomt lättsam bok men utan att bli tråkig.

Vicki som boken handlar om, är en lättsam karaktär. Fast nog skulle hon behöva slå näven i bordet emellanåt, speciellt när det gäller Miles och hans dotter Roxy. Och så tyckte jag att hon överreagerade när det gällde Guy. Men annars så är Vicki en trevlig bekantskap.

När man läser boken och det berättas om alla gamla modekläder så blir man lite sugen själv att ha en sån affär. En trevlig bok att läsa tycker jag:)

2 kommentarer:

  1. Har du läst En liten hattaffär på hörnet? Den gillade jag väldigt mycket och det låter lite som att den kan påminna om den här boken. Jag har inte läst Vickis vintagebutik, men jag funderar på det...

    SvaraRadera
  2. Den har jag inte läst, men det låter lika intressant som Vickis vintagebutik. Den ska jag skriva upp på min önskelista:)
    Tack för tipset.

    SvaraRadera