fredag 30 juli 2010

Bokfrågornas ABC del 2

Jag fortsätter med bokutmaningen Enligt O :)

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Jag köper hyfsat mycket böcker, i stort sett nya sällan begagnade. Jag får inte så många böcker. Låna brukar jag göra ibland, men jag har så svårt att lämna tillbaka dem i tid!

Jag vill gärna ha Diana Gabaldons böcker, Karin Wahlberg, Jonas Moström, Camilla Läckberg och Liza Marklund.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Försöker komma på en dålig bok som jag läst, men just nu så har jag förträngt dem! Så fort jag kommer på en så ska jag skriva ner den.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

En del hävdar väl att det finns fin litteratur och skräplitteratur. Jag är inte så mycket för så kallad finlitteratur, den är alldeles för tungläst för mig. Nobelpristagarna har jag inte provat på att läsa, deras böcker verkar inte tilltala mig alls. Men kom gärna med bra tips så provar jag:)
Till skräplitteraturen hör väl chick-lit och kärleksromaner, och jag gillar faktiskt dem:D

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Jag läser inte så många biografier som jag skulle vilja! Jag har läst Anna-Lisa Björlings biografi om sin make Jussi Björling. Den läste jag eftersom jag och Jussi är släkt, visserligen långt tillbaka men ändock släkt:)
Favoritbiografier är väl de som handlar om Guns N' Roses just nu.

Biografier jag gärna vill läsa är Axl Rose, det vore spännande. Jag har läst Slash, ska nog ge mig i kast med Stefen Adlers som precis kommit ut. Sedan har jag läst att Duff och skriver en biografi, så då är det bara Axl kvar.

Om det ska vara biografi så ska väl inte det fiktiga blandas in, då blir det ju en roman:) Kanhända Lotta Thells böcker som till viss del är självbiografiska räknas till fejkbiografier? Jag har läst en av hennes böcker och kan gärna läsa de andra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar