torsdag 29 juli 2010

Bokfrågornas ABC del 1

En bokutmaning från Enligt O

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

De enda böcker jag kommer på just nu som jag förknippar med Grekland är en massa Harlekin-romaner som jag läste i min ungdom:)

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Jag har två böcker i min hylla som är skriven av Adam och det är Drömhealern första och andra boken. Jag har inte läst dem än, men de ligger i min "ska-läsa-hög".

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Jag började läsa böcker väldigt tidigt och har läst mycket böcker. Några tidiga böcker som jag fortfarande kommer ihåg väldig väl är Lisa Tetzners böcker om Sotarpojken. De läste min lärare i årskurs 6 och jag har läst dem själv många gånger sedan dess.

Jag läste också mycket av Wahlströms Flick- och ungdomsböcker såsom Kitty, Jolly, Lotta, Lotte m.fl.

Tyvärr så har inte mina barn varit så intresserad av att lyssna på böcker, jag som såg fram emot att få läsa böcker för barnen när jag var ung. Men numera så läser de ganska mycket böcker själv:)

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Blomma i Afrikas öken - en biografi av Waris Dirie, där hon berättar om sin uppväst i en nomadfamilj i Somalia. När hon som tolvåring ska giftas bort så rymmer hon och hamnar till slut i London. Där jobbar hon som en oavlönad piga åt en farbror, men sedan upptäcks hon och blir känd fotomodell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar