tisdag 20 september 2011

I den innersta kretsen


Det är en solig julidag. Förväntan fyller luften och utanför Sandhamn kokar havet av båtar. Alla är där för att beskåda starten på Gotland Runt, norra Europas största havskappsegling.
När startskottet avfyras ligger en stor Swanbåt längst fram, men plötsligt faller den av. Skepparen är skjuten, mitt på öppet hav. Kriminalinspektrö Thomas Andreasson, som befinner sig i publiken inser omedelbart allvaret.
Offret visar sig vara Oscar Juliander, vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet. Han är känd och etablerad advokat som gärna har synts i medierna. En respekterad familjefar som har rört sig i de högsta samhällskretsarna.
Men snart förstår Thomas och hans kollegor att Juianders tjusiga fasad döljer både hemligheter och lögner och att ingenting är som det verkar på ytan.
Så mördas ytterligare en av segelsälllskapets ledamöter...


I den innersta kretsen av Viveca Sten är den andra boken i serien om Sandhamnsdeckare. Jag tycker att även den här gången har Viveca skrivet en deckare som fångar mitt intresse genom hela boken. Stilen påminner mycket om Camilla Läckberg, men Viveca har sina egna huvudpersoner som man får följa: Thomas, Margit, Gubben och Carina bl.a. Jag tycker att det känns som om huvudpersonerna är nära bekanta, man lär känna dem bra. Så jag ser fram emot att läsa den tredje boken i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar