torsdag 6 januari 2011

Matthandlare Olssons död


Baksidetext: En man sitter på däcket på en färja utanför Istanbul. Han lutar sig mog relingen och njjuter av de varma vindarna. Han är en svnesk matthandlare på affärsresa och han är inte beredd att dö än.
Överläkare Veronika Lundborg tackar sin lyckliga stjärna för att förlossningen gick vägen den här gången också och tycker att det är skönt att inte vara på jobbet, enligt rytena frodas intrigerna på lasarettet.
Kriminalkommissarie Claes Claesson som är nybliven tvåbarnsfar borde vara hemma och ta hand om sin växande familj när han istället brådstörtat tvingas iväg till Turkiet för att gräva i en mördad matthandlare förflutna.

Jag har läst Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg. Jag tycker om Karins böcker om Claes och Veronika, men den här boken hade jag lite svårt att komma in i. Första tredjedelen var lite trög, eller så var det jag som var ovanligt disträ. Men efter ungefär första tredjedelen så lossnade det och det blev svårt att lägga ifrån sig boken.
Karin låter oss följa flera olika personer under bokens gång, det kan vara det som gör att bokens känns svår att komma in i. Men hon brukar köra den taktiken i de övriga böckerna också... Men till slut får jag koll på alla personer och sambanden mellan dem och då flyter det på.
Det enda jag saknar i boken är hur det gick för Tina, hittade de igen henne eller kommer det i nästa bok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar