tisdag 7 december 2010

Söndagsenkät Supreme del 3

Bokbabbel har en fortsättning på sina Söndagsenkäter Supreme och här är del 3.

1. Den bästa boken du läste förra året?
Oj, kommer inte alls ihåg av jag läste förra året förutom en massa kurslitteratur, och de tillhör inte de bästa jag läst;) Vet att jag lästa någon av Jonas Moströms deckare så jag får väl svara det.
2. En bok du läst fler än tre gånger?
I min ungdom så läste jag om Kitty-böckerna, Jolly-böckerna, Lotte-böckerna, Lotta-böckerna och Enid Blytons Fem-böcker. I vuxen ålder har jag läst om Agatha Christies böcker flera gånger och flertalet av Diana Gabaldons böcker.
3. Din favoritbokserie?
Diana Gabaldons Outlanderserie
4. Din favoritbok ur favoritbokserien?
Jag har ju precis läst ut Sjöfararna och svarar då den:)
5. En bok som gör dig glad?
Oj, vad jag skrattade gott när jag läste både Lotta- och Jolly-böckerna.
6. En bok som gör dig ledsen?
Fortfarande Alice av Liza Genova, I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell
7. Mest underskattade bok?
Kommer inte på någon.
8. Mest överskattade bok?
Blev lite besviken när jag läste Andreas Carlssons Live to win, hade väntat mig mer av den.
9. En bok du inte trodde du skulle gilla men kom att älska?
Kommer inte på någon.
10. Favoritklassiker?
Skäms att skriva det, men jag har läst massor av böcker i mina dar men aldrig någon av klassikerna. Jag hade tänkt att jag skulle ta tag i den biten men vet inte vart jag ska börja. Rekommendationer tas emot:)
11. En bok du hatade?
Det ska vara en del skolböcker såsom Hälsoekonomi - begrepp och tillämpningar, men annars så slutar jag läsa böcker jag inte gillar. Varför pina sig i onödan?
12. En bok du älskade men som du inte längre älskar?
Kommer inte på någon.
13. Din favoritförfattare?
Diana Gabaldon och Agatha Christie tillhör mina favoriter.
14. Din favoritbok av favoritförfattaren?
Nästan alla böcker av Agatha och alla av Diana, kan inte peka ut någon speciell.
15. Din manliga favoritkaraktär?
Hercule Poirot och Jamie Fraser :)

2 kommentarer:

  1. Många tycks svara Diana Gabaldon och/eller Jamie :)

    SvaraRadera
  2. :) jag har sett det jag också, och hon skriver ju jättebra böcker. Ska strax fortsätta med fjärde boken, har ju börjat om från början då jag kände att jag glömt bort det som hänt i de senare böckerna när jag skulle läsa den senaste.

    SvaraRadera