fredag 27 december 2013

En julsaga

En Julsaga av Charles Dickens har varit nära förknippat med det engelska och amerikanska julfirandet de senaste 150 åren. Sagan, som egentligen är en romantisk spökhistoria, handlar om den snåle Scrooge och hur han omvänds på julnatt till att bli en bättre människa. Här är det Arne Weise som läser sagan och som hjälper oss att skapa den rätta julstämningen med hjälp av den gemytliga historien.


Fast jag läser så mycket så har jag aldrig läst Charles Dickens En julsaga. Fast läsa är väl för mycket att säga att jag har gjort, jag har lyssnat på när Arne Weise läst den och jag tycker att han läser den bra. Har läst en del klagomål på hans inläsning av den, men jag håller inte med.
Vi får stifta bekantskap med den snåle Scrooge som inte alls tycker att julen är någon bra och trevlig helg, och han låter alla som kommer i hans väg veta om det. Men så stiftar Scrooge bekantskap med 3 spöken, dåtid nutid och framtid, som visar honom hur julen varit och kommer att bli om han inte ändrar på sitt sätt att vara, först då kan framtidens jul bli bra för många. Scrooge får sig en tankeställare.
En trevlig bok att läsa, kollade även filmen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar