fredag 10 februari 2012

Kaffe med musik


I Brantevik har vintermörket lagt sig över den lilla kustorten och väninnorna Inez, Olga och Viola har som vanligt symöte. Men den här kvällen har Viola med sig lotter från den lokala idrottsföreningen. Inez vinner en wekeendresa till en julmarknad i Tyskland, med buss och allt. De bestämmer sig för att åka allihop, ett äventyr i juletid är precis vad ett par äldre damer kan behöva. Tycker Olga och Viola i alla fall. Inez är högst tveksam, men följer med förstås. Det var ju ändå hon som vann resan.
Det är med stor nyfikenhet och skepsis som damerna sätter sig på långfärdsbussen. Och en sak är säker, det blir inte alls den stillsamma weekendresa de tänkt sig.

Kaffe med musik är andra boken av Karin Brunk Holmqvist som jag läser, och jag tycker väldigt mycket om den här boken också. Hon beskriver personerna väldigt väl och trots att de är väldigt vanliga och inte gör några speciella grejer egentligen så lyckas hon ändå få dem att bli intressanta!
Förutom Inez, Viola och Olga så är även Svea med i syjuntagruppen. Svea är en katt bland hermelinerna, hon passar liksom inte in med de andra damerna. Svea har en tendens att reta upp mig som läsare och samtidigt fundera över hur de andra tre trevliga damerna kunde ha med henne i syjuntegruppen.
Fastnade första gången jag såg boken för titeln och den får sin förklarning i boken! Jag har som tur är en till Karin Brunk Holmqvist stående i min bokhylla, ska nog plocka ner den och läsa den också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar