torsdag 9 februari 2012

En "riktig Emil"


Den här diagnosen har jag väntat på i 6 år, ändå reagerade jag med en chock. Jag blev totalt handlingsförlamad. Jag stirrade på journalkopian och försökte få in i mitt huvud att jag haft rätt hela tiden, att det här var inte mitt fel. "Rastlös, vill alltid vara i centrum. Kräver mycket uppmärksamhet. Normalbegåvad. Bäst på den icke språkliga delen". Vad i hela världen betydde det här?

Boken börjar med att Sauli Suominen, forskare på Helsingfors Universitet berättar om DAMP och hur det påverkar familjens situation.
Därpå berättar Åsa Gravander om främst hennes son Johan som slutligen får diagnosen DAMP, men även om Johans bror som också har det besvärligt. Vägen till diagnos är lång och krokig och Åsa berättar på ett bra sätt om alla de situationer som de här barnen lätt hamnar i.
Ännu en bok som rekommenderas till alla att läsa för att öka förståelsen för dessa barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar