onsdag 18 januari 2012

Eldvittnet


Birgittagården är en anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende. Den ligger ensligt i skogen norr om Indalsälven.
En mörk höstnatt mördas en av de intagna flickorna inne på anstaltens isolering. Hon hittas på britsen med båda händerna för ansiktet.
Inget har sett något.

Det finns inga vittnet, men bara någon dag efter det våldsamma mordet börjar en kvinna i Stockholm ringa polisens tipstelefon och lämna felaktig information. Först begär hon pengar för sina upplysningar, men sedan ber hon dem bara att lyssna, allt mer desperat.
Joona Linna reser till Birgittagården och befinner sig snart mitt inne i den märkligaste mordgåta han någonsin stött på. När han börjar söka efter svar sätts förödande krafter i våldsam rörelse. Sanningen är en älv som störtar ner i en sjö av eld.

Jag sätter mig för att börja läsa Eldvittnet av Lars Kepler och fullkomligen dras in i boken redan från första sidan. Bakom pseudonymen Lars Kepler hittar man två författare: Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril. Jag tycker att det är svårt att säga vem som skrivit vad i boken. Har läst andra böcker där flera författare varit delaktig och då har det märkts på språket i boken att det varit flera författare, men inte här. Det är något i berättarstilen som gör att man dras in i boken och inte vill sluta läsa. Det är bra sammanhang helt igenom, det går inte att gissa sig till vem som är mördare.
Att boken till stor del utspelas i Sundsvalls-regionen är en bonus för mig :) Så nu ser jag fram emot den fjärde boken om Joona Linna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar